Docieranie silnika – jak eksploatować silnik?
Samochód, skuter czy motocykl to dla większości z nas przede wszystkim narzędzia, które eksploatujemy codziennie. Współczesny pracownik znaczną ilość czasu nierzadko poświęca na dojazdy – oznacza to, że jazda powinna przebiegać w komfortowych warunkach (co może być trudne, z uwagi na natężenie ruchu drogowego). Z drugiej strony – wzmożona mobilność wiąże się też z tym, że konieczna jest dbałość o to, by nasz pojazd pozostawał w dobrym stanie przez cały okres użytkowania. Aby tak było należy zacząć już w momencie, kiedy stajemy się posiadaczami nowej „maszyny”.
To pierwsze przebyte kilometry są wbrew pozorom bardzo istotne – zarówno w eksploatacji jednośladów, jak i samochodów. Konieczne jest bowiem „dotarcie” silnika, oraz całego układu kierowniczego i innych podzespołów. W praktyce polega ono na tym, by dopasować do siebie poszczególne elementy. Właśnie na pierwszych przebytych trasach dopasowują się do siebie kolejne części, a w silniku dochodzi do ostatecznego osadzenia pierścieni (trzeba bowiem wiedzieć, że np. w skuterach w cylindrze występuje jedynie niewielka przestrzeń i zdarzają się bardzo silne tarcia, połączone z intensywnym wzrostem temperatury silnika). Niewłaściwe użytkowanie może prowadzić do przegrzania silnika, co stanowi niezwykle kosztowną awarię.
Stąd – przy każdym uruchomianiu jednośladu należy rozgrzewać silnik – a więc odczekać do momentu włączenia się systemu ssania automatycznego. Wtedy to olej ma szansę zostać prawidłowo rozprowadzonym we wszystkich częściach i osiągnąć właściwą temperaturę. Nigdy nie należy obciążać zimnego silnika – to w prosty sposób może wywołać zatarcie delikatnego mechanizmu. Warto również – zarówno w przypadku skuterów, motocykli czy samochodów osobowych – dokonać pierwszej wymiany oleju silnikowego nieco wcześniej, niż podano to w instrukcji. W ten sposób pozbędziemy się nagromadzonych zanieczyszczeń i opiłków, które mogą w przyszłości generować poważniejsze awarie. Jednak samodzielne „przeglądy” i działania konserwacyjne to nie wszystko.
Nawet, jeśli jesteśmy właścicielami fabrycznie nowego pojazdu nie należy zaniedbywać regularnych wizyt w autoryzowanym serwisie. Przeglądy mają bowiem za zadanie nie tylko monitorować kondycję jedno- lub dwuśladu, ale też zapewnić bezpieczeństwo nam i innym użytkownikom ruchu drogowego.
Nawet w sytuacji, gdy nasz silnik jest już „dotarty” a pojazd sprawuje się bez zarzutu warto zwracać uwagę na funkcjonowanie jego poszczególnych układów. Ryzyko zatarcia nie znika bowiem nigdy całkowicie- jest zależne od wielu czynników, zarówno od prędkości, jaką zazwyczaj osiągamy na drodze, jak i od temperatury otoczenia, naszej wagi czy rodzaju powierzchni i stopnia jej nachylenia. Silnik trzeba po prostu wyczuwać – korzystając z pojazdu mądrze, bez brawury, zrywów tempa, i innych szkodliwych (i zupełnie zbędnych) manewrów.
Więcej na temat wymiany oleju silnikowego można znaleźć w naszym poradniku http://www.castrol.com/pl_pl/poland/services/rady-eksperta.html.