Wymiana opon zimowych
Zachowanie pojazdu na drodze nie zależy jedynie od kierowcy, wielkie znaczenie ma relacja między kołami, a nawierzchnią po której się poruszamy. Z tego powodu, dla własnego bezpieczeństwa należy sprawdzić czy nasze opony zimowe nadają się do użytku.
Pierwszą zasadą sprawdzania stanu technicznego opony jest głębokość bieżnika, wykonywanie czynności powinno się przeprowadzać na zdjętym kole. Polskie normy zezwalają na użycie opon o bieżniku ze starciem nie większym niż 1,6 mm, chociaż specjaliści w tej dziedzinie zalecają aby opona zimowa nie była używana po starciu 3mm, ponieważ znacznie zwiększa to niebezpieczeństwo poślizgu, a co za tym idzie wypadku drogowego. W trakcie sezonu zimowego należy uważać na zużycie bieżnika ponieważ jest on niezbędny do prawidłowego odprowadzania wody, mokrego śniegu lub błota. Ułatwieniem dla kierowców jest to że opony są wyposażone w tzw. TWI lub wskaźnik zużycia, wskaźniki zużycia są w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik, z kolei TWI znajduje się na boku opony, takie rozwiązania pomagają w obiektywnej ocenie stanu technicznego swoich opon. Jednak należy pamiętać że 1,6 mm to granica której nie można przekroczyć, oraz sygnał że opona może nie utrzymywać swoich właściwości trakcyjnych. Aby sprawdzić poziom zużycia kół wystarczy zwykła zapałka, na której zaznaczamy głębokość bieżnika, a następnie za pomocą miarki odczytujemy wynik.
Kontrolując stan opony trzeba zwrócić uwagę na:
- Wybrzuszenia
- Pęcherze
- Pęknięcia
- Rozwarstwienia
- Wgłębienia na bieżniku które mogą sygnalizować źle wywarzoną oponę
- nacięcia na bokach opon może to oznaczać źle ustawioną geometrię zawieszenia
Kiedy użytkownik zauważy na oponach wyżej wymienione defekty, należy w jak najszybszym czasie udać się do wulkanizatora, ponieważ może okazać się że opona nie nadaje się do dalszego użytkowania. Jeżeli opona przez długi czas nie budzi żadnych podejrzeń, warto sprawdzić ją profilaktycznie, ponieważ mogą występować na niej wady nie widoczne gołym okiem.